Råde kommune økte sikkerheten og tilgjengeligheten med ressursstyringsløsning i skyen
Med Enterprise Plus Ressursstyring fikk den mellomstore kommunen bedre sikkerhet, tilgjengelighet og kommunikasjon mellom løsningene. Og det helt uten å bruke krefter på å endre den daglige driften hos de ansatte.
Headline that describes
Giving you a starting point for your own web page
We help you establish your brand.
Snakker vi sammen, skaper vi sammen. Dette er mottoet til Råde kommune, som ligger mellom byene Sarpsborg, Fredrikstad og Moss i Østfold fylke. Kommunen har de siste årene jobbet med «Vi i Råde», som er et verdi- og holdningsarbeid for å legge til rette for innovasjon og gjøre tjenestene ut mot de omtrent 7700 innbyggerne enda bedre.
Avdelingsleder på Helsehuset Råde, Lene Engdal Andresen og systemansvarlig Karin Hugger har brukt Enterprise Ressursstyring som arbeidsverktøy i mange år. Sammen med økonomisjef Pål Gunnar Wenberg, tok de virkelig mottoet til seg og piloterte skyløsningen Enterprise Ressursstyring Plus (VER Plus).
– Mottoet gjennomsyrer alt vi gjør, og da er det naturlig for oss å pilotere nye løsninger i tett samarbeid med Visma Enterprise, forklarer Pål.
Engasjerte ansatte
Høsten 2022 fikk Råde kommune forespørselen om å pilotere skyløsningen. Denne forespørselen fikk de fordi de har vært en god samarbeidspartner gjennom mange år. Samtidig var de allerede godt kjent med Enterprise Plus-suiten – et system som snakker godt sammen med den skybaserte ressursstyringsløsningen. Og betenkningstiden var ikke lang.
– Vi sa ja på stående fot, sier Karin.
Pål var også positiv til samarbeidet, og trekker frem kulturen i Råde kommune og verdien som tidligere prosjekter har gitt dem.
– Vi ser effekten av å bruke ny teknologi. Det skaper noen synergieffekter og får frem flere fordeler. Vi ser det også på løsningen Enterprise Plus. Alt går av seg selv, og du kan logge deg på fra hvor som helst, forklarer han.
– Også er vi så heldige at vi også har ansatte som synes det er gøy å prøve ut ny teknologi, som gjør det mulig å bli med på sånne prosjekter, legger han til.
Det samme, solide systemet
Ettersom halvparten av de omtrent 700 ansatte i kommunen bruker ressursstyringsløsningen, var det viktig at funksjonaliteten i VER Plus var den samme, selv om de gikk til skyen. Det har ikke vært store endringer i selve funksjonaliteten, men brukerne kan nå logge seg på uten å være tilkoblet intern sone. Dette gir dem en fleksibilitet de ikke hadde tidligere. Med tett oppfølging fra Visma Enterprise i denne prosessen har de også lært mer om systemet.
– Det er de samme knappene å trykke på nå som før. Selv om forskjellen ikke er så stor i funksjonaliteten for den enkelte, ser vi at flyten er mer sømløs og vi har et system som er trygt og uten nedetid.
Lene Engdal Andresen
Avdelingsleder på Helsehuset Råde
Sikkert i skyen
Som for mange andre virksomheter er sikkerheten også viktig i Råde kommune. Blant fordelene de trekker frem i VER Plus, er enkle ting som at ting ikke blir skrevet ut på papir, men også at pålogging er strengere og GDPR er ivaretatt.
– Det er helt topp at man kan logge seg på fra hvor som helst, men det krever økt sikkerhet i påloggingen for at ikke hvem som helst kan få innsyn i dataene våre. De må nå logge inn via BankID, og det gir oss en trygghet, sier Pål.
Visma Enterprise har ansvaret
For Råde kommune er det en gevinst i å ikke ha ansvar for å drifte løsningen selv. Visma Enterprise tar seg av oppdateringer, lagringer og resten av driften.
– Vi slipper å ha lokal kompetanse på løsningene nå som vi har flyttet til skyen. Da trenger ikke vi, som en mellomstor kommune å ha en stor IKT-avdeling og servere i kjelleren. Visma Enterprise sitter på ekspertisen, og da passer det fint at de også har ansvaret.
Pål Gunnar Wenberg
Økonomisjef i Råde kommune
Tett samarbeid
Gjennom piloteringen har spesielt Karin og Lene jobbet tett med utviklere og konsulenter i Visma Enterprise. De hadde egne folk å ringe til dersom det skjedde noe, og det ble avholdt faste ukentlige møter. Karin, Lene og Pål er veldig fornøyde med dialogen gjennom perioden.
– Det har gått veldig bra. Det innebærer mye jobb i å være pilotkunde, men vi har alltid fått raskt svar av Visma Enterprise, og med det har vi kjapt kunne svare ut våre ansatte når de har spurt om ting eller poengtert når noe var feil, forklarer Lene.
– Vi har fått fantastisk oppfølging, legger Karin til.
Kontakt oss!
Vil du vite mer om våre løsninger? Fyll ut skjemaet, så hører du fra oss.