Halden kommune har fått en ny hverdag med Enterprise Plus
– Vi som kunde merker at Visma satser på skyløsningen. Ting blir fikset fort, og det er jo da ekstra godt når alt er oppdatert i skyen. May-Britt Jonassen, IT-sjef i Halden kommune
Headline that describes
Giving you a starting point for your own web page
We help you establish your brand.
– Vi har fått en stjerne i boka hos sluttbrukerne. Det har blitt færre supportsaker internt, og folk klager ikke så mye som de kanskje hadde for vane før. De er fornøyde med å kunne gjøre ting selv, sier May-Britt.
– Og derfor får Visma som leverandør en stjerne i boka hos oss, legger hun til. – Vi som kunde merker at Visma satser på skyløsningen. Ting blir fikset fort, og det er jo da ekstra godt når alt er oppdatert i skyen, fortsetter May-Britt.
Halden satser på digital fremgang
Digitalisering og teknologisk fremgang spiller en viktig rolle for at IT-avdelingen i Halden kommune skal få mest mulig ut av midlene de har til rådighet. Her jobber May-Britt og systemforvalter for Enterprise Plus, Sven-Erik Holter-Tollefsen. Sammen med omtrent 3000 andre ansatte i kommunen, jobber de for å gjøre livet best mulig for de omtrent 32000 innbyggerne i grensekommunen.
Pådriver for Enterprise Plus
Halden kommune skjønte raskt at fremtiden lå i skyen, og i 2018 la de en strategi om å løfte alle løsninger dit. May-Britt og Sven-Erik tok kontakt med Visma for å høre hvilke planer de hadde for en skybasert ERP-tjeneste. Og takket være pådrivere som Halden fikk Visma gode samarbeidspartnere i Enterprise Plus-prosjektet.
– Det viktigste for oss er å få med oss leverandørene på løpet vårt. Vi så tidlig hvilken vei det gikk når de aller største aktørene i verden begynte å flytte støtteapplikasjoner i skyen.
May-Britt Jonassen
IT-sjef i Halden kommune
Som en relativt stor kommune fulgte det med en viss risiko for både Halden og Visma.
– Enterprise Plus benyttes av alle ansatte i en eller annen form. Det er ikke som et fagprogram som benyttes av noen få kvalifiserte. Dersom noe går galt, er det stor sjanse for at det vil gå ordentlig galt. Men begge grep sjansen, og vi angrer ikke, sier May-Britt.
Sven-Erik, som sitter tettest på Visma når det gjelder produktet i IT-sammenheng, meddeler at han er veldig fornøyd med hvordan migreringen gikk. Han forteller om et par humper underveis, da de blant annet hadde problemer med tregheter og pålogging, men at det løste seg med god kommunikasjon.
Stor påvirkningskraft
– Vi hadde en veldig god dialog hele veien med Visma. De var veldig profesjonelle, og det var godt å ha én person å forholde seg til. Underveis hadde vi faste møter med Visma, hvor vi sammen fulgte opp problemer, endringer og resultater. Vi har også fått muligheter til å påvirke produktet, i og med at vi var den første relativt store kunden som hadde noen andre utfordringer enn de mindre.
– Ikke minst med lønnskjøring, skyter May-Britt inn. – Det var i utgangspunktet en veldig tidkrevende prosess for oss slik Enterprise Plus var på dette stadiet. Våre tilbakemeldinger ble lyttet til, og vi er nå godt fornøyde med dagens løsning.
Bedre for alle i kommunen
Nå som Halden kommune har brukt Enterprise Plus en stund, trekker de frem at brukerne er mer selvhjulpne i hverdagen. Der de ansatte tidligere måtte spørre om å få lønnsslippen printet ut av sin leder, kan de nå selv hente den via Enterprise Plus. I en periode med mye hjemmekontor har Enterprise Plus gjort det enklere å jobbe hjemmefra, noe som gjør arbeidshverdagen mer fleksibel for alle brukere.
Blant fordelene for IT-avdelingen trekker Sven-Erik frem nedetiden. De planla for fire dager nedetid under migreringen til Enterprise Plus, men de trengte kun to. – Og nå slipper vi å tenke på nedetid i det hele tatt. Stabiliteten er også helt topp, understreker Sven-Erik.
– En annen viktig fordel er kompetanse, legger May-Britt til. – Hvorfor skal jeg anskaffe kompetanse, når kompetansen finnes hos leverandøren? Og dersom det skjer noe krøll, er det ikke vårt ansvar og våre ansatte som må omprioritere. Når du selv drifter applikasjoner, trumfer dette innovasjon og det å tenke fremover. Det vil vi ikke ha noe av.
– Vi kan fokusere mye mer på utvikling og medarbeiderdrevet innovasjon fremfor drift. Nå er vi mer proaktive!
Kontakt oss!
Vil du vite mer om våre løsninger? Fyll ut skjemaet, så hører du fra oss.